31 maart 2023

(Elkaar) inspireren zit in het DNA van CAN!

Martijn Jonkers

Adviseur

De CAN filosofie! Iets waar we graag over vertellen. Onderdeel van die CAN filosofie zijn onze vier (kern)woorden groeien, partner(en), vernieuwen en inspireren. En die laatste, daar gaan we het in dit artikel over hebben. Inspireren, een kernwoord dat al vanaf dag één in ons DNA zit. Om die reden organiseren we ieder kwartaal een (interne) kennisavond waarbij collega’s elkaar inspireren over een bepaald onderwerp of thema. Op dinsdag 21-03 stond de kennisavond rondom het thema Kwaliteit op de agenda. Tijdens die avond nam collega Martijn Jonkers ons mee in de theorie van Lean. Het werd een interactieve en bovenal inspirerende avond met leuke invalshoeken en discussiemomenten.

Wil je meer weten over de theorie van ‘Lean’ en voorbeelden over hoe deze theorie toe te passen is in de praktijk bij een dienstverlenende organisatie? Bekijk dan het blogartikel op onze CAN-website: ‘De basisprincipes van Lean als uitgangspunt’.

Inspireren: een CAN factor!

Jezelf, elkaar, de klant en anderen inspireren, we roepen het regelmatig binnen CAN. En daar blijft het gelukkig niet bij, want we dragen het ook in de praktijk op allerlei manieren uit. Neem onze dienstverlening, waar we mensen (onze klanten) op een proactieve en positieve manier meenemen in allerlei aspecten en ontwikkelingen rondom thema’s als Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu & Duurzaamheid, Informatiebeveiliging en Voedselveiligheid en daarbij altijd proberen om een stuk meerwaarde toe te voegen. Op die manier willen we iets achterlaten bij onze klanten waardoor zij geïnspireerd raken. Zo doen we niet alleen ons ding, maar zorgen we ook voor een stukje beleving (inspiratie) bij de klant!

Dat inspireren, dat dragen we niet alleen uit richting onze klanten binnen onze dienstverlening, maar zeer zeker is er ook aandacht voor binnen de CAN club. Wij als collega’s willen elkaar inspireren en leren van elkaar. We werken elke dag met elkaar in een sfeer waarin we elkaar willen enthousiasmeren voor (groeien in) het vakgebied (wat dat ook is binnen je rol) en onze organisatie. Inspirerend leiderschap staat dan ook zeker centraal binnen onze filosofie. Dat geldt ook voor kennis delen met elkaar. Om die reden organiseren we dus elk kwartaal een, jazeker, inspirerende kennisavond om te leren van elkaar.

Kennisavond bij CAN: de theorie van Lean

Op dinsdagavond 21 maart was het de beurt aan Team Kwaliteit om een inspirerende sessie neer te zetten over het thema Kwaliteit. Martijn Jonkers, adviseur, mocht deze avond de kar trekken en nam de collega’s mee in de theorie van ‘Lean’. Vooruit, hieronder een korte samenvatting van wat Lean is en waar het vandaan komt:

Wat is Lean?

Lean is een (bedrijfs)strategie waarbij een organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Focus van de strategie ligt op het verminderen/elimineren van verspillingen.

De herkomst van Lean gaat al eeuwen terug, maar heeft een boost gekregen doordat het bedrijf Toyota ermee aan de slag is gegaan. Toyota heeft de principes van Lean als het ware omarmd en heeft daarmee eigenlijk een aantal belangrijke fundamenten gelegd voor de theorie van Lean zoals we die anno nu kennen. Later introduceerden de Amerikanen James P. Womack en Daniel Jones van het Massachusetts Institute of Technology daadwerkelijk het begrip ‘Lean’ en omschreven de productiewijze van Toyota waardoor de theorie het grote publiek bereikte.

Kennisavond Kwaliteit.

Interactieve sessie: samen verspillingen elimineren in het CAN proces

Naast dat Martijn allerlei achtergrondinformatie en elementen van Lean aan de collega’s vertelde, was er ook een leuk, interactief gedeelte in zijn presentatie waar specifiek aandacht was voor de basisprincipes van Lean. De theorie van Lean draait namelijk in de basis om het verminderen/elimineren van ‘verspillingen’. De theorie definieert tegenwoordig 8 manieren van verspilling waar je als organisatie over na kunt denken. Doel daarvan is dat je jouw (bedrijfs)processen zodanig optimaliseert, dat verspillingen worden geëlimineerd. In het interactieve gedeelte van de sessie mochten de CAN-spelers dit voor onze eigen dienstverlening gaan doen. Een voorbeeldje:

De vierde verspilling die in de theorie van Lean aan bod komt is de verspilling met betrekking tot transport. Deze vorm van verspilling draait om het juiste leveren op het juiste moment, zodat er geen opslag of wachttijden ontstaan. Dat geldt niet alleen voor transport in de vorm van vervoer waarbij je zaken levert, maar ook bijvoorbeeld voor het transport van informatie.

Aan de CAN-spelers vervolgens de vraag wat wij als CAN kunnen doen om verspilling met het oog op transport te verminderen/elimineren. Daar kwamen een aantal leuke ideeën uit voort, waarmee het proces richting onze klanten efficiënter wordt uitgevoerd.

Voorbeeld: Reistijden van en naar een klant. Wanneer je tijdens files gaat rijden, dan moet de klant wachten omdat jij later komt. Dit is verspilling van tijd. Om het proces te verbeteren kan er afgesproken worden om eerder te starten (waardoor je eerder van huis vertrekt), maar bijvoorbeeld ook om bepaalde afspraken digitaal te doen waardoor er geen reistijd is en dus meer efficiëntie.

En zo werden er bij alle verspillingen interessante en inspirerende ideeën gedeeld met elkaar, die zeker geïmplementeerd kunnen worden in het proces/de processen die we als CAN uitvoeren.

Hoe inspireer jij ons?

Al met al was het een inspirerende avond waarbij we allereerst gezamenlijk een hapje hebben gegeten en daarna weer een stukje wijzer zijn geworden over een element dat raakvlak heeft met ons vakgebied. Denk je nu, dat is een leuke club die CAN club? En dat stukje inspiratie kan ik wel gebruiken of juist: daar kan ik zeker ook een bijdrage aan leveren? Kijk dan snel eens naar onze openstaande vacatures of neem contact met ons op en laat ons weten wat jouw skills zijn. Wie weet drinken we snel een kopje koffie met elkaar in ons toffe CAN clubhuis te ’s-Hertogenbosch.

Teamtalk

Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.

19 januari 2022

Van CANtoor naar CAN clubhuis

Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]

10 januari 2022

Werken bij CAN is werken volgens het CAN model: geen hiërarchie of standaardtaken. Maar wat dan wel?

Zo werkt ons organisatiemodel: Het CAN Model Is dit weer zo’n standaardverhaaltje over de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie die je ook op kunt zoeken op hun website? Nee joh, zeker niet! Bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) werken we niet volgens theoretische modellen, houden we niet van hiërarchie en zijn we al helemaal […]

Recent

Een jaar bij CAN: een warm bad van mogelijkheden en kansen benutten

30 april 2024

Nieuwe inspiratie opdoen? Hup, naar een andere omgeving!

23 april 2024

Aan tafel met Nelis (Q1-2024)

3 april 2024