Leren? Tijdens werktijd? Tuurlijk CAN dat!
Florian Verschuren
MarketeerBinnen de CAN Club hechten we veel waarde aan groeien. Sterker nog: groeien zit in ons DNA en behoort zelfs tot een van onze kernwoorden! Om daar gehoor aan te geven zijn onze Marketeers Mariël en Florian dinsdag 28 maart naar een kennismiddag over Marketing en Sales alignment geweest bij RVS Marketing in Eindhoven. De middag startte al sterk met een kennismaking met andere professionals uit het vakgebied. Hierna stond hen een interactieve sessie te wachten, gepresenteerd door niemand minder dan Pieter Kopmels (hoofd Global Marketing bij DSM)! Tijdens de sessie zijn veel praktische tips & tricks gedeeld die ze meenemen naar ons CAN Clubhuis. De inhoud van de kennismiddag delen ze in dit artikel!
Marketing en Sales eiland
In veel organisaties is het zo dat Marketing en Sales opereren vanaf hun eigen afgelegen eiland. Ofwel: er is weinig samenwerking tussen de twee. Zonde! Wanneer de twee namelijk wél nauw samenwerken ontstaat er een sterke synergie. Zo kunnen Marketing en Sales samen de klant optimaal bedienen, de best mogelijke beleving bieden én dus echt impact maken (waarde leveren aan de klant). Tijdens de sessie bleek dat er bij de andere aanwezigen veel frustraties de revue passeren wanneer Marketing en Sales proberen samen te werken. Zij gaven aan dat Marketing binnen hun organisaties vaak werd gezien als een ’support-afdeling’ van Sales, in plaats van een gelijkwaardige afdeling. Gelukkig zoeken we binnen CAN de ‘Smarketing’ (Sales & Marketing) samenwerking al structureel op, maar verbetering is natuurlijk altijd mogelijk! Pieter Kopmels herkende diverse frustraties vanuit zijn ervaring en hij deelde met ons zijn kennis over hoe Marketeers ervoor kunnen zorgen dat Sales optimaal met hun afdeling gaat samenwerken.
De weg naar alignment
Het gaat er in essentie om dat iedereen binnen Marketing en Sales dus overtuigd raakt van het feit dat:
• De twee afdelingen gelijkwaardig aan elkaar zijn
• Ze elkaar nodig hebben en elkaar versterken
• Marketeers óók experts zijn op hun gebied (en dus niet ‘in dienst staan van’).
Met de volgende drie tips van Pieter Kopmels valt al veel winst te boeken.
1. Wees niet passief, neem initiatief!
Als je als Marketeer voor klantinformatie erg afhankelijk bent van Sales, moet je niet maar blijven wachten tot zij een keer naar je toe komen. In plaats daarvan is het beter om actief naar Sales toe te stappen en duidelijk uit te leggen waarom je die specifieke informatie nu nodig hebt. Op deze manier laat je én zien dat het voor jou echt belangrijk is én krijgt Sales een beter beeld over wat jij nu eigenlijk doet als Marketeer.
2. Bouw zelf een band met de klant!
Om echt goed te kunnen samenwerken met Sales is het ook van belang dat jullie makkelijk over gemeenschappelijke onderwerpen kunnen praten en dat je niet volledig afhankelijk bent van elkaar. Als je vaak klantinformatie nodig hebt van Sales, dan is het een goed idee om ook zelf een band op te gaan bouwen met de klant. Ga bijvoorbeeld eens mee naar klantafspraken of neem zelf een keer contact met hen op. Wanneer je als Marketeer ook een goede relatie hebt met de klant, heb je zelf ook meer informatie en kun je dus al sneller zelf je campagne opzetten of je content maken én kun je makkelijker sparren met Sales over bepaalde onderwerpen. Daarnaast is het voor de klant ook prettig om meer mensen van het bedrijf te leren kennen. Bovendien zal je merken dat Marketeers net weer wat andere vragen stellen dan Sales, waardoor er een nog completer beeld van de klant kan worden gevormd.
3. Partnership ja, Support nee
Marketing en Sales zijn dus gelijk aan elkaar, maar hoe gaat dit bij iedereen doordringen? Hiertoe is het belangrijk dat Marketeers zoveel mogelijk hun expertise kunnen delen. Op deze manier raken zowel zijzelf als de Sales afdeling ervan overtuigd dat de Marketeers echt experts zijn die een verschil kunnen maken. Kopmels gaf een concreet voorbeeld van een veelvoorkomende situatie waarbij een Marketeer zijn of haar expertise kan delen. Stel je voor dat er een Salespersoon naar een Marketeer toekomst en vraagt “ of je even een flyer kan maken “. In plaats van meteen ja of nee te zeggen is het beter om door te vragen naar de reden voor de flyer. Door gericht te vragen naar het doel van de flyer, wordt de context voor de Marketeer steeds duidelijker. De Marketeer moet dan proberen een aantal keer door te vragen zodat iedereen een duidelijk beeld heeft van de situatie. Op dat moment kan de Marketeer zijn of haar expertise inzetten en vertellen dat het doel wellicht beter bereikt kan worden via manier X of dat het beter geen flyer kan zijn maar een video. Door als Marketeer op deze manier kennis te delen, zal Sales meer overtuigd raken van de expertise van de Marketeer. En daarnaast zet je als Marketeer je Sales collega ook beter aan het denken! Bovendien kan de Marketeer zichzelf hiermee een hoop tijd besparen, als bijvoorbeeld blijkt dat hij of zij een betere oplossing heeft dan de flyer. Dus voor Marketeers geldt: Denk actief mee en zet je kennis in!
Groeien en ontwikkelen bij CAN
Zoals gezegd vinden wij het bij CAN erg belangrijk dat onze CAN-spelers zich kunnen blijven ontwikkelen en dat zij op deze manier kunnen groeien. Vanuit die gedachte is er bij ons veel ruimte voor eigen inbreng wat betreft ontwikkelingsmogelijkheden. Als iemand binnen ons team zich graag wil verdiepen in een bepaald onderwerp dan zien wij dit als een kans voor zowel die persoon om te groeien, als voor CAN zelf. Want als onze spelers beter worden, worden wij dat als team ook! Iedereen heeft bij CAN dus ook de mogelijkheid om regelmatig naar dit soort kennisevents te gaan.
De speciale band tussen Marketing en CAN
Marketing is binnen CAN van onschatbare waarde. Zo komt een groot deel van onze samenwerkingen tot stand als gevolg van onze marketinginspanningen. Onze Marketing visie staat parallel aan de Inbound Marketing filosofie. Dit wil zeggen dat wij geloven dat de beste manier om mensen aan je te binden, is door hen te voorzien in hun behoefte. Mensen hebben in onze sector vaak behoefte aan kennis en wij spannen ons dan ook in om zoveel mogelijk relevante en interessante content te schrijven. Zo zijn wij de ideale samenwerkingspartner voor onze klanten.
Binnen CAN speelt Marketing dus een belangrijke rol. Vandaar dat wij ook altijd op zoek zijn naar interessante events, zoals die hierboven beschreven, om onze marketingkennis te vergroten!
Wil je ook blijven leren tijdens je werk?
Als leren en ontwikkelen bij jou ook hoog in het vaandel staan, dan is een carriëre bij CAN waarschijnlijk iets voor jou! Benieuwd op welke posities wij versterkingen zoeken? Neem een kijkje bij onze openstaande vacatures. Tot snel!
Teamtalk
Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.
Aan tafel met Nelis (Q3-2024)
Kwartaal 3 van 2024 is ten einde en dus is het weer tijd voor een gloednieuwe aan tafel met Nelis! Elk kwartaal blik ik daarin terug op de afgelopen maanden en blik ik vooruit naar wat komen gaat. Wat is er ontwikkeld, wat waren hoogtepunten, wat vraagt om verbetering en wat zijn de plannen en […]
Van CANtoor naar CAN clubhuis
Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]