Aan tafel met Nelis (Q1-2022)
Nelis van de Pol
DirecteurHet jaar 2022 is al enkele maanden in volle gang. Tijd voor een update! In de rubriek ‘aan tafel met Nelis’ blik ik terug op afgelopen kwartaal. Wat speelde er? Wat viel op? Wat daagt me uit? Waar zit ruimte voor verbetering? Daarnaast ook alvast een kleine vooruitblik op het volgende kwartaal. Wat zijn onze plannen? Waar kijk ik naar uit? Heb je tijdens het lezen ergens vragen of opmerkingen over? Neem gerust contact met me op via 06-24 841 112 of nelis@certificeringadvies.nl.
In 2022 vol energie van start in een inspirerende omgeving
De eerste werkdag van 2022 was voor ons team een bijzondere dag. Niet alleen omdat het de eerste dag van het nieuwe CAN-jaar was, maar vooral ook omdat die dag de deuren van ons nieuwe CAN clubhuis aan de Bruistensingel in ’s-Hertogenbosch geopend werden. Een inspirerende en sportief ingerichte ontmoetingsplek waar je energie van krijgt!
Wil je meer lezen over het (ontstaan van) het CAN clubhuis, de thuisbasis van de CAN club? Bekijk dan het artikel: van cantoor naar clubhuis.
Op maandagmorgen 3 januari kwamen onze CertificeringsAdvies Nederland (CAN) teamspelers in alle vroegte samen in het nieuwe clubhuis voor een ontbijtsessie waarin alle ambities, plannen en doelen voor 2022, en verder, gepresenteerd werden. Onder de indruk van de nieuw ingerichte ruimtes met sportieve elementen zoals een boksbal, clubshirts, ballen, wielrenfiets, tafeltennis- en voetbaltafel en een game-hoek, en al ooh- en aah-end over de prominent aanwezige sporticonen en -momenten op de wanden, schoven onze teamspelers aan voor een heerlijk ontbijtje. Sporticonen en -momenten? Jazeker, in ons clubhuis kom je oog in oog te staan met Johan Cruijff, Max en Jos Verstappen en met de zilveren 4×400 meter estafettemannen van de Olympische Spelen in Tokyo (2021). Ze staan stuk voor stuk symbool voor één van onze filosofiewoorden: groeien, inspireren, vernieuwen en partner(en).
Wil je weten hoe dat precies zit? Lees dan het blogartikel: Wat hebben Max Verstappen, Johan Cruijff en Liemarvin Bonevacia met elkaar gemeen?
Waar ik persoonlijk bijzonder trots op ben is dat het clubhuis iets is wat we samen bedacht en gerealiseerd hebben: iedereen heeft wel ergens een steentje bijgedragen en we hebben diverse keren samen de handen uit de mouwen gestoken. (H)echt teamwork wat mooi aansluit bij ons filosofiewoord ‘partneren’, want ‘samen staan we sterk’. Het clubhuis draagt echt bij aan de cultuur voelen, de CAN sfeer proeven en een stukje CAN beleving ervaren. Onlangs was er een relatie op bezoek die letterlijk zei: “Ik hoor het verhaal over je organisatie aan en zit hier in een inspirerende omgeving en dat matcht met elkaar. Ik voel echt letterlijk wat jij zegt.” Een doeltreffend compliment als je het mij vraagt!
CAN onboarding-game
Terug naar onze ontbijtsessie! Daarin werd duidelijk wat we in 2022 met onze CAN club willen realiseren. Zo willen we onze auditdiensten uitbreiden, een detacheringstak opzetten, netwerk- en pr-activiteiten op allerlei fronten uitbouwen, een e-learning platform ontwikkelen etc. etc. etc. Dit blog is te kort om overal verder op in te gaan. Wat ik in het bijzonder wel even wil uitlichten is ons strategische thema ‘werven, binden en behouden van mensen’, want mensen dat is waar het binnen de CAN club om draait! In 2022 willen we ons team flink uitbreiden.
Binnen de CAN club hebben we een heleboel openstaande posities: bekijk vacatures. Zo hebben we, naast diverse adviesfuncties, een aantal commerciële functies openstaan zoals een sales support die onze branchemanagers gaat ondersteunen, een marketeer, maar ook een HR Adviseur. Ben je of ken je iemand die ons team kan versterken? Schroom niet om te solliciteren of contact op te nemen.
Onlangs hebben we al een vijftal nieuwe spelers mogen verwelkomen: Tim en Madelon als adviseur informatiebeveiliging, Michael als adviseur voedselveiligheid en Wendy als administratief medewerker. Daarnaast hebben we ook Suzanne aan onze basisopstelling mogen toevoegen. Zij gaat een nieuwe rol in onze organisatie vervullen, namelijk die van e-learning developer. Deze rol is voortgekomen uit een intern project dat we in 2021 hebben uitgevoerd: daaruit kwam naar voren dat er potentie zit in de zogenaamde ‘menskant van certificeren’ en dat e-learning daar een passende tool voor is. We hebben gelijk de koe bij de horens gepakt en invulling gegeven aan deze mooie kans!
Wat ik bijzonder leuk vind om te horen van eigenlijk alle nieuwe teamspelers is dat zij de CAN onboarding als zeer positief ervaren. Sinds 2021 loopt het interne project ‘employee journey’ waarbij gekeken wordt naar alle facetten van de medewerkersreis. Eén van die facetten is de onboarding. Momenteel wordt daar hard aan gesleuteld om deze nog sterker neer te zetten, maar ik kan alvast verklappen dat we tegenwoordig werken met een ‘onboarding-game’. Een nieuwe CAN teamspeler krijgt daarbij een heleboel opdrachten, volledig ingebouwd in onze ERP-tool AFAS, die hij/zij in enkele maanden moet of mag uitvoeren. Een aantal opdrachten zijn namelijk verplicht, om de organisatie te leren kennen en de rest van de opdrachten zijn keuze-opdrachten waarbij je een bepaald puntenaantal moet behalen. Het gaat dan om opdrachten als ‘ga op de foto voor je biografiepagina’, ‘leg ons CAN model uit aan het MT’, ‘versla drie collega’s met tafeltennis’, ‘verzamel de ingrediënten van ons CAN Beer, ‘vul je POP-formulier in’ etc. Een leuke manier om onze organisatie en je collega’s beter te leren kennen.
Samen volop in ontwikkeling
Binnen onze organisatie staan groeien en ontwikkelen centraal: we creëren samen kansen en kijken vervolgens ook naar welke rollen en mensen daarbij passen. In de ambitiezin van onze CAN filosofie staat niet voor niets dat we ‘een droomclub zijn voor fans en spelers waarbij we de sterren van morgen opleiden’. Dat komt niet alleen tot uiting bij het werven van mensen, maar ook door te kijken naar hoe iemand (door) kan groeien. Zo is vorig jaar bijvoorbeeld Jeffrey in ons team gekomen. Hij solliciteerde op een rol die eigenlijk net niet helemaal aansloot bij zijn ambities en carrièrepad. Vervolgens zijn we met elkaar om tafel gegaan en hebben we gekeken naar zijn sterke punten en de match tussen zijn en onze ambities en doelen. Zo hebben we als het ware een rol gecreëerd in de vorm van ‘commercieel adviseur’ en inmiddels is Jeffrey doorgestroomd naar de rol van ‘salesmanager’. Een stoere benadering, waar ik persoonlijk veel voldoening uithaal.
Een ander verhaal dat daar ook mooi bij aansluit komt voort uit een vrij recente ontwikkeling die we hebben doorgevoerd. Sinds enkele weken zijn we gaan werken met een nieuwe rol binnen onze organisatie, namelijk die van ‘teamlead’. Pioniers op dat gebied zijn Tobias, al enige tijd als teamlead van team Informatiebeveiliging, en Martijn, kersverse teamlead van team KAMV (Kwaliteit, Arbo & veiligheid, Milieu & duurzaamheid en voedselveiligheid). Op een gegeven moment worden teams, vanwege onze sterke groei, steeds groter en om die reden hebben we deze structuurwijziging aangebracht. Dit alles moet nog vorm krijgen, maar ik ben erg benieuwd naar deze ontwikkeling. In een volgende ‘aan tafel met Nelis’ zal ik daarop terugkomen!
Nieuwe rollen en benaderingen
Nieuwe collega’s, vrije posities en veranderende rollen binnen de organisatie. Het komt voort uit de groei en draagt bij aan de groei van CAN. Dat brengt me op mijn eigen rol binnen de organisatie. Deze is, vanzelfsprekend gedreven door de groei van onze organisatie, aan het veranderen. Met ingang van 2022 ben ik daar zelf ook kritisch naar gaan kijken en heb ik, in het verlengde van de CAN roadmap met doelen en groeikansen, voor mezelf een aantal speerpunten benoemd waar ik mee aan de slag ben gegaan.
In de kern komt het erop neer dat ik veel minder IN de organisatie ga werken en juist veel meer AAN de organisatie wil werken. Zo ben ik inmiddels aangesloten bij netwerkclubs, ben ik bezig met relatiebeheer in de breedste zin van het woord en (vooral) druk met nieuwe kansen en mogelijkheden binnen onze dienstverlening. Om te zorgen dat ik aan de juiste dingen werk vraag ik mijn MT-collega’s om mijn doelen (mede) te monitoren en me aan te spreken op momenten dat ik van het pad af dreig te wijken. Zo wil ik de voortgang borgen. Voor mezelf een volgende stap waarbij ik niet alleen met nieuwe uitdagingen en kansen bezig ben, maar ook mezelf ontwikkel en de organisatie in de praktijk steeds meer ‘loslaat’.
Dat laatste kan ook omdat we met onze CAN filosofie, het CAN model en onze CAN roadmap met strategische speerpunten en doelen voldoende kaders en houvast hebben waar teamgenoten mee vooruit kunnen. Zelf ben ik altijd veel met de saleskant bezig geweest, maar met de komst van branche- en salesmanagers, laat ik dat steeds meer los. Ik kijk dan ook met veel belangstelling naar ‘de doelgroepgerichte benadering’ die we in 2022 hebben ingezet. Vanuit branchemanagement, met ondersteuning van marketing, themateams en opleidingen, zijn we in Q1 aan de slag gegaan met ambitieuze brancheplannen waarbij we ons richten op specifiek gesegmenteerde doelgroepen. Het idee is dat we met ‘commerciële kwartalen’ gaan werken waarin één of enkele thema’s, gericht op een bepaalde doelgroep, centraal staan.
Zo gaat in Q2 de uitrol plaatsvinden van allerlei activiteiten gericht op het thema duurzaamheid (in de bouwsector) en het thema ‘starten met informatiebeveiliging’ (het neerzetten van een basisniveau als opstart voor een mogelijke certificering op dit vlak). Voor die specifieke doelgroepen, maar zeker ook voor alle andere opdrachtgevers willen we aankomend jaar nog sterker de rol ‘partner in certificeren’ vervullen en daarbij proactief over de grenzen van de directe vraag kijken. Op welke onderdelen rondom normeringen kunnen wij ondersteunen? Van het uitvoeren van een RI&E en een BHV-training tot implementatie of zelfs outsourcing van alle onderwerpen binnen de thema’s Kwaliteit, Arbo & veiligheid, Milieu & duurzaamheid, Voedselveiligheid en Informatiebeveiliging. En tegenwoordig dus ook in combinatie met e-learnings!
‘Gas erop’
Mijn intentie was om dit blog niet te lang te maken. We zijn echter een organisatie die volop in ontwikkeling is met grootse plannen, veel beweging en, zeker in een kwartaal, een heleboel noemenswaardige momenten. De rest bewaar ik voor de volgende keer en dan is er ongetwijfeld ook weer veel nieuws te vertellen. Zoals gezegd kijk ik met bijzonder veel interesse uit naar alle acties, ideeën en veranderingen die we in Q1 in gang hebben gezet zoals events in ons clubhuis (het mag weer na corona), branchemanagement gericht op commerciële kwartalen, de stappen die gezet worden binnen e-learning, het verder vormgeven van de medewerkersreis en daarmee gepaard de groei van (nieuwe) mensen (inclusief mezelf).
Tijdens de Samen 1 bijeenkomst, waarmee we het tweede kwartaal zijn afgetrapt, hebben diverse collega’s de voortgang van allerlei ontwikkelingen gepresenteerd. Ik kon niets anders dan zeggen dat ik ontzettend trots ben op dit team. Wat is er weer veel gebeurd in een kwartaal tijd. Ik kijk met heel veel plezier uit naar het komende kwartaal. Want er blijft genoeg te ‘groeien, vernieuwen, inspireren en partneren’!
Ondertussen zijn we ook volop bezig met een driehoek. “Een driehoek?”, hoor ik je vragen. Jazeker. Maar daarover volgende keer meer! Tot slot de opmerking dat ik, als fervent Formule 1 liefhebber, erg content ben met het prachtige beeld van Max Verstappen en de Red Bull auto in ons nieuwe clubhuis en daarom sluit ik deze eerste editie van ‘aan tafel met Nelis’ in stijl af met een passende boodschap voor Q2: “Gas erop!”
Denk jij na dit inspirerende verhaal ‘bij die club wil ik ook horen’? Kijk dan snel eens naar onze openstaande posities! Staat er niets passends voor je tussen? We zijn erg benieuwd naar jouw skills en ambities. Laat ons weten hoe jij denkt dat wij elkaar kunnen versterken.
Teamtalk
Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.
Aan tafel met Nelis (Q3-2024)
Kwartaal 3 van 2024 is ten einde en dus is het weer tijd voor een gloednieuwe aan tafel met Nelis! Elk kwartaal blik ik daarin terug op de afgelopen maanden en blik ik vooruit naar wat komen gaat. Wat is er ontwikkeld, wat waren hoogtepunten, wat vraagt om verbetering en wat zijn de plannen en […]
Van CANtoor naar CAN clubhuis
Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]