Kennis, inspiratie en positiviteit bij het employee experience event van Frankwatching

Op 9 november 2023 heb ik het Employee Experience Event van Frankwatching mogen bijwonen. Het was een erg interessante en bovenal informatieve dag. Ik heb een kijkje mogen nemen in de keuken van verschillende organisaties die ieder op hun eigen manier de “employee experience” hebben toegepast. Hoe kun je als bedrijf medewerkers in elke fase van de employee journey goed ondersteunen; van sollicitatie en onboarding tot en met exitgesprek of pensioen. Als bedrijf wil je dat medewerkers de beste ervaring hebben, geïnspireerd kunnen worden, zichzelf kunnen ontwikkelen en bij de organisatie willen blijven.
Workshop die ik op deze dag heb bijgewoond, zijn:
- “Bouw je eigen onboarding in 6 stappen”
- “Het vliegwiel van talent & groei”
- “Hoe laat je alle eigenaren samenwerken”
- “Hoe je organisatiebreed toch individueel maatwerk levert”
- “Behandel je medewerkers minstens even goed als je klanten”
Voorbeeld van een paar sprekers deze dag:
- Abe Boersma – Employee Experience – Rabobank
- Toon Borren – Talent vinden en binden – Picnic
- Anne van Schalkwijk – Onboarding – Xebia Nederland
- Jean Pierre Martens – Employee Experience – Mixit
Bouw je eigen onboarding in 6 stappen
Wat ik geleerd heb bij bedrijf Xebia, is dat zij een workshop gaven over “Bouw je eigen onboarding in 6 stappen”. Zij leggen de focus op de missie, visie en kernwaarden van de organisatie. De medewerker zal binnen één tot twee maanden de missie, visie en kernwaarden van de organisatie leren kennen door middel van een spel, namelijk een escape room waarbij de sleutels van het spel de missie, visie en kerwaarden van de organisatie zijn. Dit, zodat de nieuwe medewerker in een korte tijd weet wat het DNA is van het bedrijf en daarbij de belangrijkste speerpunten/kernwaarden inzichtelijk krijgt. Na een jaar herhaalt Xebia de missie, visie en kernwaarden zodat deze helder in beeld zijn bij de nieuwe medewerker. De belangrijkste 6 stappen voor het bouwen van een onboarding zijn; schets de huidige en de nieuwe situatie, bedenk een thema/verhaallijn, doe inspiratie op, daag collega’s uit om een spel te verzinnen, bedenk een knallend slot en als laatste bouw agile en test, test, test.

Het vliegwiel van talent & groei
Bij de workshop “Het vliegwiel van talent & groei” heb ik geleerd dat het te allen tijden van belang is dat er een eerlijk beeld wordt geschetst van de baan. Bij een transparant beeld weet de medewerker wat hem/haar te wachten staat en zo ontstaat er minder verloop. Daarnaast is het belangrijk dat er een positieve sfeer op de werkvloer heerst; het geven van complimenten aan elkaar speelt hierbij een belangrijke rol. Organiseer jaarlijks een medewerkerstevredenheid onderzoek in om te meten hoe de medewerkers zich voelen in de organisatie. Ook is het belangrijk dat er bij elke verandering die wordt aangebracht in de organisatie, de medewerkers hiervan op de hoogte zijn. Op deze manier creëer je draagvlak bij medewerkers en zorg je ervoor dat het op elke afdeling goed begrepen wordt.

Hoe laat je eigenaren samenwerken?
De essentie van de workshop “Hoe laat je alle eigenaren samenwerken” was dat wanneer je een projectgroep opstart om iets te veranderen of te ontwikkelen het van belang is dat er van elke ondersteunende afdeling één persoon wordt afgevaardigd. Dit, zodat er één projectgroep ontstaat van de afdelingen HR, Marketing IT en Facility. Op deze manier heb je kennis, kunde en kwaliteit van verschillende functies die ieder op zijn vakgebied een mooie bijdrage kunnen leveren. Zorg hierbij dat er eigenaarschap wordt gecreëerd.
Bij de laatste sessie heb ik mogen leren dat het te allen tijden van belang is dat je je medewerkers minstens even goed moet behandelen als je klanten. Werken aan de Employee Experience is het creëren van een organisatie waar medewerkers graag willen komen werken en met plezier blijven werken, omdat ze er gelukkig zijn. Een gelukkige medewerker is gezonder, beter in problemen oplossen, innovatiever, effectiever, meer betrokken en kan beter omgaan met tegenslagen. Dit resulteert in een organisatie met minder verloop, lager ziekteverzuim, minder fouten, tevreden en loyale klanten, hogere productiviteit en tot slot een hogere omzetgroei.
Een bewogen dag
Al met al was het een bewogen dag waarin ik veel kennis op heb mogen doen over de Employee Experience, nieuwe inzichten heb ontwikkeld en er een positieve blik aan over heb gehouden om hiermee aan te slag te kunnen gaan bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN).
Ben jij net als ik hongerig naar kennis? Laat mij weten wat jouw skills zijn en wie weet kunnen CAN en jij elkaar versterken!

Teamtalk
Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.

Binnenkijken bij CAN: Een gesprek met Nelis en Eline
Wat maakt werken bij CAN nou zo bijzonder? We vroegen het aan Eline Kerkhof (Manager Informatiemanagement) en Nelis van de Pol (directeur). Het werd een gesprek vol humor, teamgevoel en de onmiskenbare CAN-sfeer. Een inkijkje in de club waar werkplezier en groei centraal staan.

Sport, inclusiviteit en impact – Ons partnership met de Cruyff Foundation
Binnen de CAN club geloven we in het maken van impact. Niet alleen op het veld – bij onze klanten – maar ook daarbuiten, in de maatschappij. Daarom hebben we dit jaar de samenwerking opgezocht met de Johan Cruyff Foundation. Een match made in heaven, want net als wij zet de Foundation zich in om […]