3 april 2024

Aan tafel met Nelis (Q1-2024)

Nelis van de Pol

Directeur

Een nieuw jaar… betekent een nieuwe ronde aan tafel met Nelis! Elk kwartaal blik ik daarin terug op de afgelopen maanden en blik ik vooruit naar wat komen gaat. Wat is er ontwikkeld, wat waren hoogtepunten, wat vraagt om verbetering en wat zijn de plannen en doelen voor de komende tijd? In deze vaste rubriek bespreek ik het allemaal! Heb je tijdens of na het lezen vragen of wil je eens een keertje sparren? Laat het mij weten via 06-24 841 112 of nelis@certificeringsadvies.nl. Ik kom graag met je in contact.

Een nieuw jaar met nieuwe doelen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: voor het jaar 2024 hebben we als organisatie een drietal hoofddoelen opgesteld:

  • Omzetgroei
  • Winstgroei
  • Ontwikkeling van onze droomclub

 

Doelen, dat is niet nieuw voor ons. We werken al jarenlang op gestructureerde wijze volgens dit soort doelen. Een winstdoelstelling daarentegen is wél nieuw voor CAN. Gezien de groei van CAN wordt ‘financieel rendement’ namelijk steeds belangrijker (in tegenstelling tot de afgelopen jaren waarbij groei van onze organisatie het hoofddoel was – met minimaal break-even waren we dik tevreden). Om dit te concretiseren hebben we van ‘winst’ in 2024 een hoofddoel gemaakt.

Uiteraard zijn de hoofddoelen in onze interne plannen verder gespecificeerd en SMART gemaakt. Deze hoofddoelen zijn de afgelopen maanden door elk team binnen CAN doorvertaald naar teamdoelstellingen die met elkaar in lijn zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Marketing heeft een doel gesteld op het aantal sales qualified leads;
  • Sales heeft een salestarget doorberekend;
  • Het adviesteam heeft declarabiliteitsdoelstellingen gekoppeld;
  • Informatiemanagement heeft als belangrijke taak om het monitoren van (sub)doelen verder vorm te geven. Om die reden wordt er hard gewerkt aan verdere ontwikkeling van ons datawarehouse en bijbehorende dashboards in AFAS, PowerBI en LookerStudio.
  • Etc.

De CAN groeiversneller

En hoe zit het met die CAN club, die droomclub? Ook daar hebben we doelen aan gekoppeld voor 2024. Zo zijn we met HR bezig met het project CAN groeiversneller. Dit alles om bij te dragen aan onze stip op de horizon ‘…de sterren van morgen opleiden’. Groeien is immers niet voor niets een kernwoord van de CAN club! Met behulp van de CAN groeiversneller willen we een structuur neerzetten waarmee meer sturing op inhoudelijke ontwikkeling (kennis, maar zeker ook vaardigheden) mogelijk is. Er is een basis gelegd met functie-/competentieprofielen en momenteel zijn we bezig met het verder optuigen van de ontwikkelstructuur, zoals intervisie, coaching, training, opleiding etc.

Slim en efficiënt werken

Dat willen we toch allemaal? Zeker, maar bij CAN hebben we daar voor 2024 een speerpunt van gemaakt wat bijdraagt aan onze doelen. Zo worden er intern allerlei initiatieven ontwikkeld en best practices gedeeld die hieraan bijdragen, zoals:

  • Het MT heeft de overlegstructuur aangepast op basis van ervaringen van vorig jaar. Het aantal overleggen is flink verminderd; zo is het weekoverleg geschrapt en zijn het maand- en kwartaaloverleg samengevoegd. Dit kan gerealiseerd worden door een verbeterde agenda-opzet en door betere voorbereidingen (door o.a. te werken met rapportage-formats en andere formats die MT-leden voorafgaand aan overleggen dienen in te vullen en in te lezen). Dit bespaart tijd en werkt een stuk efficiënter.
  • Voorheen werkten we met een Operationele Stuurgroep (OS) waarin drie collega’s actief waren. Zij hadden o.a. een maandoverleg met elkaar om daarin ingeschoten operationele zaken te bespreken. In 2024 hebben we de OS herzien, mede doordat onze structuurwijzigingen van 2023 ervoor gezorgd hebben dat de OS veel minder ‘nodig’ is – operationele punten worden nu veel meer op de werkvloer getackeld (bijv. in de teams). Een voordeel van onze nieuwe structuur dus.
  • In 2024 leggen we niet zozeer focus op nieuwe ideeën, maar willen we graag bestaande zaken ‘effectueren’, zoals dat met een mooi woord heet. Ofwel: initiatieven die al lopen concretiseren en afronden. Een mooi voorbeeld daarvan is de CAN groeiversneller (hierboven genoemd).

 

Al met al willen we als CAN club ook in 2024 verder groeien en ontwikkelen. Ik kan met plezier mededelen dat we in het eerste kwartaal al onze doelstellingen hebben overtroffen. Lekker om het nieuwe jaar op deze manier te starten!

Het CAN model

Groeien: ook de mensen gaan mee!

Groeien en ontwikkelen staan centraal binnen onze CAN club. Dat kunnen we ook doortrekken naar de omvang van onze club, want ook in het eerste kwartaal van 2024 hebben we weten te realiseren dat we een viertal nieuwe CAN-spelers aan de selectie kunnen toevoegen. Welke posities vullen zij in?

  • De grootste uitbreiding vindt plaats in de adviestak van onze selectie! Per 1 maart is Bradley Luijten gestart als adviseur informatiebeveiliging. En per 1 april start Juliano Latupeirissa, eveneens als adviseur informatiebeveiliging.
  • Per 1 april start ook Lisanne Vermeer. Zij gaat zich inzetten als adviseur managementsystemen met daarin specifieke aandacht voor ‘de menskant’ (ja, die ken je wel uit onze aanpak – de driehoek ondernemen-organisatie-mensen). In samenwerking met een aantal klanten gaat zij aan de slag met het ontwikkelen van een tool gericht op bewustwording.
  • En wie gaat er dan scoren? Nou, dat is de taak van onze nieuwe salesster Léon Brusse. Per 1 januari is hij gestart binnen het salesteam.

Focus op relatiebeheer

De komst van Léon sluit mooi aan bij onze vernieuwde salesteam-structuur. Door de jaren heen hebben we een aantal nieuwe inzichten opgedaan op het gebied van sales, wat ons heeft doen besluiten om de inrichting en focus van ons salesteam te wijzigen. Waar het accent in het verleden vooral lag op nieuwe aanvragen, ligt dat nu veel meer op relatiebeheer. Er is nu binnen het salesteam, veel meer dan voorheen, een duidelijke splitsing tussen:

  • Acquisitie en new business
  • Binnenkomende aanvragen
  • Relatiebeheer (optimalisatie)

 

Léon gaat zijn focus leggen op relatiebeheer, samen met collega Rico, en daarin volle aandacht voor onze klanten hebben om als aanspreekpunt te fungeren en hen te ondersteunen op gebied van alle vraagstukken rondom certificering.

Léon Brusse als salesmanager

En ook deze hoogtepunten…

Wil ik jullie niet onthouden!

  • Onlangs, in januari, hebben we onze nieuwe CAN website gelanceerd. Een fris, technisch verbeterd platform wat ons weer allerlei (nieuwe) mogelijkheden geeft om ons verder te profileren als partner in certificeren. Neem gerust eens een kijkje, mocht je dat nog niet gedaan hebben. En suggesties, verbeteringen? Laat ze zeker weten!
  • Op 19 maart jl. hebben we een erg leuk event georganiseerd in ons clubhuis in samenwerking met onze partner Kwaliteit in Bedrijf. Een inspirerende middag met sprekers, break-out sessies en hapje en drankje! Ik vond het geslaagd en kijk er naar uit om in 2024 meer van dit soort (kennis)events bij te mogen wonen!
  • Ook wil ik graag nog benoemen dat we weer een aantal nieuwe trajecten bij klanten hebben lopen. Zo werken we aan een procesbeschrijving van een groot industrieel onderhoudsbedrijf. Een mooie uitdaging om meer grip te krijgen op de dagelijkse bedrijfsvoering en daarmee een basis neer te leggen om interne afspraken, risicobeheersing en optimalisatie van processen te borgen. Bij een ander traject realiseren we de inzet van een tijdelijke preventiemedewerker/adviseur gezondheid bij een zorginstelling en ook houden we ons op dit moment bezig met een traject waarbij we een veiligheidscoördinator in de industriesector coachen. Al met al weer een heleboel mooie klussen waar onze adviseurs mee aan de slag kunnen!
  • En ook CAN Keurmerksupport mag niet in dit lijstje ontbreken. Daar vinden een aantal mooie ontwikkelingen plaats bij bestaande klanten, maar zien we – sinds dat we deze dienst vorig jaar in een nieuw jasje hebben gestoken – ook steeds meer aanvragen binnenkomen. De eerste verkennende trajecten zijn inmiddels opgestart; dat smaakt naar meer!

Op en top ontspanning met voetbal, steppen en een spelshow!

En natuuuuuuurlijk deden we ook nog een aantal zaken om de balans tussen in- en ontspanning op peil te houden! Zo gingen we met een fanatiek clubje naar een Europese voetbalwedstrijd. Deze ronde stond Ajax-Aston Villa op het programma. De Ajacieden onder ons, en daar mag ik mezelf ook onder scharen, hebben het er liever niet over… maar gelukkig voor een aantal CAN-spelers onder ons, geeft PSV hen wel wekelijks reden tot juichen!

En last but not least, maar jullie hebben daar al uitgebreid over kunnen lezen in het blogartikel op deze website dat is gemaakt door CAN-speler Wendy, hadden we ook als afsluiting van het eerste kwartaal een CAN Do activiteit. Dit jaar staat bij onze fun- en feestcommissie CAN2Gether het jaarthema “CAN, dè’s écht Bosch!” centraal. En dat betekende dat we op ontdekkingstocht gingen door de vestigingsplaats van ons hoofdkantoor: ’s-Hertogenbosch. En dit keer niet per supboard, niet per tuktuk, maar lekker old school per step. Ondanks dat we niet op een supboard stonden hebben we het niet helemaal droog gehouden deze middag, maar dat mocht de pret niet drukken! Het was een leerzame, gezellige middag met als afsluiting een leuke avond met hapje en drankje en heuse ‘grote diner spelshow’ waar de fanatiekelingen onder ons zich uit konden leven!

Lees blog

Join the club?!

Denk jij na het lezen van deze update, ‘bij die club wil ik ook horen’? Kijk dan snel eens naar onze openstaande posities! Staat er niets passends voor je tussen? We zijn erg benieuwd naar jouw skills en ambities. Laat mij weten hoe jij denkt dat wij elkaar kunnen versterken.

Vacatures
Ajax-Aston Villa

Teamtalk

Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.

19 januari 2022

Van CANtoor naar CAN clubhuis

Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]

10 januari 2022

Werken bij CAN is werken volgens het CAN model: geen hiërarchie of standaardtaken. Maar wat dan wel?

Zo werkt ons organisatiemodel: Het CAN Model Is dit weer zo’n standaardverhaaltje over de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie die je ook op kunt zoeken op hun website? Nee joh, zeker niet! Bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) werken we niet volgens theoretische modellen, houden we niet van hiërarchie en zijn we al helemaal […]

Recent

Aan tafel met Nelis (Q1-2024)

3 april 2024

De kracht van een sterk werkgeversmerk? Cultuur is het antwoord!

27 maart 2024

‘Step’s lekker deur!’ – CAN Do activiteit Q1-2024

20 maart 2024