Nieuwe inspiratie opdoen? Hup, naar een andere omgeving!
Mariël Verwijst
MarketeerBinnen onze CAN Club staat persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel. Zo leren we veel van elkaar door bijvoorbeeld een dag met collega’s mee te gaan. Maar wat als je je ergens in wilt ontwikkelen, maar daar intern geen sparringspartners voor zijn? Dan ga je natuurlijk extern verder kijken! Om die reden heb ik op donderdag 18 april mijn werkplek in ’s-Hertogenbosch omgeruild voor een dag vol inspiratie in Eindhoven de gekstuh op het kantoor van HubSpot Partner Webs. Een dag vol inspirerende masterclasses, herkenbare uitdagingen bij mede HubSpot gebruikers én bruikbare tips die ik meeneem in mijn werk!
Persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel? Dat zeggen ze allemaal!
‘Jouw persoonlijke groei staat bij ons centraal’, ‘We helpen mee aan je persoonlijke ontwikkeling’, bla bla bla… Dat zeggen zoveel bedrijven! Hoe maken wij dit, bij CertificeringsAdvies Nederland, dan waar? Nou, daar hebben we zelf veel invloed op. Zo heb ik bijvoorbeeld periodiek een coaching- afspraak met mijn collega Rowena van de Vossenberg waar we van alles bespreken: uitdagingen, doelen, dromen etc. Een belangrijke notitie daarbij: de bal ligt bij mij. Heb ik een keer geen input voor in de coaching? Dan annuleren we de afspraak! We gaan natuurlijk niet overleggen om het overleggen (tenzij Rowena belangrijke punten heeft). Het is aan mij om de coaching te nuttig te gebruiken.
Coaching is overigens standaard bij ons, maar de frequentie ervan is bij iedereen verschillend. De een heeft behoefte aan iedere twee weken coaching, de ander eens per maand en de ander weer eens per 8 weken bijvoorbeeld. De essentie blijft echter hetzelfde: werk je bij de CAN Club, dan krijg je coaching van je leidinggevende! Je bent wel zelf verantwoordelijk voor je eigen groei(pad).
Tip: lees het verhaal van Eline, over haar ontwikkelingsreis binnen CAN
En wat we met die doelen doen? Die leggen we vast als ‘stok achter de deur’ en breken we op in verschillende mijlpalen, acties en taken. We houden de voortgang bij en sturen tijdig bij waar nodig. Zo hebben we periodiek een langere coachingsafspraak waarin we beginnen met de ‘reguliere’ coaching en vervolgens inzoomen op de voortgang van de doelen. Als je alle mijlpalen stap voor stap voltooit, dan bereik je dus uiteindelijk je doel. Met ondersteuning van je coach, zowel in de coachingsgesprekken als daarbuiten!
Wat zijn die doelen dan?
Dat scheelt natuurlijk per collega, maar het kan van alles zijn! Kleine doelen, grote doelen, doelen die te maken hebben met vakinhoudelijke kennis, doelen die je verder helpen met soft skills, noem maar op! Bij mij is het eigenlijk ook een mix van allerlei verschillende doelen. Maar een doel dat ik graag uitlicht én dat dus ook te maken heeft met mijn uitstapje naar Eindhoven: het ‘Buiten-de-deur-doel’. Simpel gezegd houdt dit doel in dat we binnen marketing minimaal één keer per maand (op een volle FTE) eens buiten de deur gaan kijken. Dat kan van alles zijn, denk aan het:
- Bezoeken van een event of kennissessie;
- Bijwonen van een webinar, online sessie of gesprek;
- Sparren met vakgenoten;
- Meegaan met een salescollega naar een verkoopgesprek;
- Meegaan met een adviseur naar een afspraak;
- Etc.
We hebben dit doel om verschillende redenen. Zo brengt het ons veel nieuwe inspiratie, blijven we up-to-date van ons continu-ontwikkelende vakgebied, doen we nieuwe contacten op én komen we ook eens met onze koppen achter onze schermen vandaan en verbreden we ons blikveld . Na afloop delen we de kennis met elkaar en gaan we aan de slag met de opgedane inspiratie!
De waarde van structurele aandacht voor ontwikkeling?
Dat is voor mij het feit dat ik continu beter word in mijn werk. In mijn omgeving merk ik weleens dat mensen als het ware ‘stil blijven staan’ in hun werk/carrière. Oké vooruit, ze mogen een keer per jaar eens een cursus volgen (die negen van de tien keer al gedateerd is met de snel veranderende wereld om ons heen). Ontzettend zonde als je het mij vraagt! Nu scheelt het ook dat er binnen CAN een sfeer heerst waarbij het niet erg is om ‘op je bek te gaan’, om het maar even plat te zeggen (;
Buiten het feit dat ik vakinhoudelijk steeds beter wordt, hecht ik ook veel waarde aan de ontwikkeling van mijn soft-skills omdat je hierbij vaak ‘gedwongen’ wordt om uit je comfort-zone te stappen. Niet altijd de meest comfortabele optie, maar hiermee ga je juist je uitdagingen niet uit de weg en wordt je werk steeds leuker. En stiekem zijn dat vaak juist de ontwikkelingen waar je het meest trots op bent! Hoe je het ook went of keert: je kunt er niet omheen dat groeien centraal staat binnen onze CAN-cultuur. ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’, is niet voor niets een vaste uitspraak van onze directeur Nelis van de Pol. Onze stip op de horizon sluit daar naadloos bij aan: wij willen een droomclub zijn voor fans en spelers waarbij we de sterren van morgen opleiden!
Join the club!?
Werken bij CertificeringsAdvies Nederland? Dat is (samen)werken volgens ons eigen CAN model waarin de CAN filosofie centraal staat! Nieuwsgierig? Lees meer ervaringsverhalen, bekijk onze vacatures of kom gewoon eens langs in ons clubhuis! Wij vertellen je graag meer over (werken bij) onze organisatie.
Van CANtoor naar CAN clubhuis
Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]
Werken bij CAN is werken volgens het CAN model: geen hiërarchie of standaardtaken. Maar wat dan wel?
Zo werkt ons organisatiemodel: Het CAN Model Is dit weer zo’n standaardverhaaltje over de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie die je ook op kunt zoeken op hun website? Nee joh, zeker niet! Bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) werken we niet volgens theoretische modellen, houden we niet van hiërarchie en zijn we al helemaal […]